lördag 15 december 2007

Recept...

En önskan från en "bloggare" att jag ska lägga ut mitt recept på
fruktkakan, och det kan jag väl göra, den är ju så god.

Margarin eller smör 200 gr.
socker 2 ½ dl
vetemjöl 4 dl
ägg 3 st
bakpulver 1 tsk
grädde 1 dl

Smaksättning:
Eftersom jag gillar fikon så har jag mycket av dom,
sedan även apelsinskal mandel/ nötter och russin
sammanlagt 2-4 dl , jag har säkert 4 dl .Jag tar lite på en höft

Smörj en form som rymmer 1 3/4 liter.
Rör matfett och socker poröst.
Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning.
blanda mjöl, bakpulver och frukten, och
rör ner den så smeten blir slät . Tillsätt grädden.
Häll smeten i formen och grädda kakan på galler i
nedre delen av ugnen i 175 grader i 40min. - 1 timme.

Ett tips : blanda frukten med lite mjöl innan den
rörs ner i smeten, så sjunker den inte så lätt
till botten.

Och det berömda Vörtbrödet gör jag som det står på
kryddblandningen jag köper i butiken .
Jätte enkelt.

Lycka till !

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar för recepten! Ser inte så svårt ut.
Keep on baking!
Kram!


hela fam. Nyberg

Om mig

Mitt foto
Gift med Leif sedan 28 år tillbaka. Har 3 barn, Christian(82) Michael(85) och Lillemor(87)

Lilla familjen Swedberg ; )