lördag 16 mars 2013

"Gräsänka"!!

...funderar varför det heter så??
Men det är jag iallafall nu en vecka .
Leif ska roa sig tsm 9 andra "gubbar" med golfaktiviteter...
Vet inte vad jag ska hitta på, men det visar síg snart,
man hinner inte blinka förens det är slut på veckan.
Jobba och passa Molly ; )
men tänker även vara i stugan om vädret tillåter : )
Som idag, då var det helt
underbart : )


Här ska det finnas en grillplats!!

Jo då, jag hittade igen den : )



Väntar på att det ska rasa ner från taket....är rädd att Molly ska få det på sig!!

Imorgon är det "dam" sång i Tuna k:a, vi ska sjunga Mariasånger
tsm barnkören. Det blir nog bra, men direkt efter
åker jag till stugan med Molly : )

Tja det var väl det hela....

Ha're gott : )


2 kommentarer:

Kajsa sa...

Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.

Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara ensam på grund av att ens respektive är iväg och spelar golf.
Wikipedia & Kajsa
Kram!

Helene sa...

Ha ha ...tack Kajsa för den upplysningen, det är väl det senare som passar in på mej då ; )


hela fam. Nyberg

Om mig

Mitt foto
Gift med Leif sedan 28 år tillbaka. Har 3 barn, Christian(82) Michael(85) och Lillemor(87)

Lilla familjen Swedberg ; )